Har du support på Java efter 1. januar 2019?

Kalenderen viser nu 2019. Vi håber du er kommet godt ind i det nye år. Det håber vi, fordi så er du måske klar til at forholde dig til det faktum, at Oracle stoppede med at yde support på Java 8 for "commercial users" pr. 1. januar. Altså i forrige uge.

Det vil helt konkret sige at hvis din virksomhed har applikationer, der er bygget på Java 8, er der ikke længere support på den underliggende platform.

Baggrund

Oracle Java har altid været en gratis platform at benytte sig af. Det vil det ikke være længere. Oracle vedligeholder to sideløbende spor et LTS (Long Term Support) spor og et Rapid Release spor.

De to spor er ret forskellige. LTS sporet har gennem en længere periode været et spor, der har udviklet sig langsomt. Hvis en udvikler har ønsket at benytte sig af de nyeste teknologier, har dette ikke altid være muligt , fordi LTS sporet kun modtog opdateringer hvert 2. - 3. år.

Rapid Release sporet har til gengæld udviklet sig hurtigt. Nye versioner ofte; og større updates, der har krævet migreringer til en ny version, med mindre end et års mellemrum. Dette har vist sig at være ressourcekrævende for udviklere, og har i praksis betydet at det ikke kan lade sig gøre at vedligeholde store applikationer i Oracles Rapid Release spor.

Det nye LTS spor som altså i praksis er det eneste tilgængelige spor til i hvert fald store softwareprojekter, bliver Java SE 11. Modsat Java 8 SE er Java 11 SE ikke gratis for commercial use.

Hvis man ønsker en supporteret version af Oracle Java, er der altså nu ikke nogen vej udenom at skulle have pungen op af lommen.

Jamen skal vi da have support på Java-platformen?

Nej. Du skal ikke have support på din Java. Du skal heller ikke bruge grydelapper når du tager en bageplade ud af en 200 grader varm ovn - men vi vil nok anbefale det. På samme måde vil vi anbefale at din virksomhed har support på udviklingsplatformen under som minimum jeres forretningskritiske applikationer.

Alene af sikkerhedsmæssige årsager er support bare en rigtigt god idé. Supporten sikrer nemlig jeres adgang til opdateringer, når der findes sikkerhedshuller i Java.

Adgang til support handler derfor om jeres sikkerhed for driftsstabilitet og en applikation, der performer, når I har behov for det. 

En snak om priser

Sandsynligvis sidder du lige nu og tænker: "Hvad koster egentligt sådan en gang support på Java 11 SE?"

Svaret på det spørgsmål er et stort "Det kommer an på." Oracles listepriser kan du se her:

Oracle Java SE support listepriser

Forklaring:

Named User Plus: Antal brugere på Java-baserede applikationer

Processor: Lidt mere kompliceret. Antallet af processorer findes ved at gange antallet af processorcores fra servere med installerede Java applikationer med en Core Processor Licensing faktor, der kan findes via Oracle. Spørg gerne Netic for hjælp hertil.

Alle priser er i US dollars pr. måned.

Som så mange andre listepriser i IT-branchen skal disse nok snarere ses som et forhandlingsoplæg end som en egentlig pris.

Kontakt gerne Netic, for en snak om support på jeres Java-platform, hvis I vil høre mere om priser, muligheder og eventuelle alternativer.

 

Screenshot 2019-05-28 at 10.56.14

 

 

Del indhold